02 Şubat 2009

GEZEGEN İSİMLERİ NASIL VERİLDİ ???



Eğitim sistemimiz ne yazık ki ezbere dayalı olduğu için okulda öğrendiğim ne varsa bakıyorum zaman içinde bir bir aklımdan uçup gitmiş…


Özellikle sınavlara hazırlanırken iyi not alabilmek adına habire ezber yapıyormuşum.Yalnız içlerinde hiç unutmadıklarımda varmış yeni fark ettim mesela Kimya- periyodik cetvelin 1A grubundan 8A grubu elementlerine kadar isimleri tek tek hatırlıyormuşum meğer.Sanki ne işime yarayacaksa şimdi…Yöntem aslında çok basit , kendim uydurmuş falanda değilim hoca garip kelimeler zincirini bir araya getirip cümle kuruyordu .Mesela 8A grubu için He-y, Ne , Ar-ıyorsun, Kr-larda, Xe –mi,Rn –rastladın gibi…

Türkçe dersinde de bir “fıstıkçı şahap” vardı.hatırlayan var mı bilmem??…Oysa bu şekilde ezberletmek yerine belki biraz daha farklı yöntemler kullanılsaydı bilgiler daha kalıcı olabilirdi.

Şimdi bu gezegen adlarını görünce aklıma o geldi.Coğrafya dersinde Güneş sistemi içindeki gezegen sırası sınavda çıkacak diye cümle kurmaya çalış , neydi neydi diye debelen dur…
Bak bunu hiç anlatmadılar mesela, bende yeni okudum kısaca özetliyorum.


Teleskop icat olana kadar bilinen sadece beş gezegene Merkür,Venüs,Mars, Jüpiter ve Satürn’e Romalılar mitolojik tanrı isimleri vermişler.


Merkür’e çok hızlı hareket ettiği için Tanrı Merkür’ün,
Venüs’e gökyüzünde parlayan mücevher gibi göründüğü için Aşk ve güzellik tanrısı Venüs’ün Mars’a kızıl renkte olduğu aynı zamanda kan ve ateşi hatırlattığı için savaş tanrısı Mars’ın
Jüpiter’e en büyük olduğu için tanrıların kralı Jüpiter’in
Satürn’e o zaman bilinen en dış gezegen diye Jüpiter’in babasının ismi verilmiş.


Gelelim sonrasına Uzay bilimciler daha sonra keşfedilen gezegenler Uranüs,Neptün ve Plüton’a bu kuralı bozmadan gene mitolojik tanrı isimleri vermişler.
Uranüs’e gökyüzü renklerini anımsattığı için gök tanrısı Uranüs’ün  Neptün’e deniz rengine benzediği için deniz tanrısı Neptün ‘ün Plüton’a karanlık görünümünden dolayı yer tanrısı Plüton’un adı verilmiş.


Kynk.gezegen isimleriBknz..fıstıkçı şahap (burada) yorum kısmında anlatılmış…

~~~~~~


18 yorum:

Boskafa dedi ki...

Demek hepsi tanrı ismiymiş:D:D

Digital Sevgi Kelebeği dedi ki...

:) Sanırım herkesin bir metodu vardı ama şimdi düşününce ne saçma bir eğitim almışız yarabbim..
döndürme bizi o günlere.. Nooolurrrr.. :)

SMİLENA dedi ki...

çok hoş yazı .yeni birşeyler öğrenmek ne güzel...

zuzuların annesi dedi ki...

Sevgili içimden geldiği gibi,size
''sanal ortamların seviyeli bilgi bankası'' diyebilirmiyim?:)))
Çok güzel bir paylaşımdı...Sevgiler:))

teletabi dedi ki...

:) anası mezar dikecekmiş vardı bir de.

cem dedi ki...

mitoloji olmasa halimiz nice olurmuş.. her yerde çıkıyor bu romalılar karşımıza, nasıl çalışmışlar eksik olmasınlar..

RoNaLDiNHo dedi ki...

hepsi tanrı ismiymiş wow :D ben türkçeden de fıstıkçı şahapdanda gıcık kapıyom :D

Moonish (moonsun) dedi ki...

Gercekten cok ilginc bilgileri bizimle paylasiyorsun :)) Diyorum nerden de aklina geliyor, seni okumak benim icin cok keyifli :))

Fistikci Sahap hatirlanmaz mi :)) Kocaman sevgilerimi gonderdim sana :))

Recep Hilmi TUFAN | rehitu.com dedi ki...

Kelimelerin Soyağacı'na yakışır bir yazı olmuş aslında :)

Adsız dedi ki...

mimledim seni....
kolay gelsin

ıvır zıvır dedi ki...

amannn..tanrım.... ?!

Adsız dedi ki...

fıstıkçı şahap hala aklımda :) aslında öğrencilere böyle yöntemlerle öğretilen şeyler kalıcı oluyor. ezberlediğim herşey benden de uçup gitmiş. gezegenlerin isimlerinin tanrılardan geldiğini bilmiyordum. sayende bişey daha öğrenmiş olduk.

Unknown dedi ki...

bende mitolojideki tanrıların isimlerini gezegenlerde aldığını sanırdım:))
tam tersiymiş...

ella dedi ki...

ne kadar güzel bir yazı. böyle bilmediğim şeyleri öğrenmeye bayılıyorum. elinize sağlık, birşey daha öğrendim :)

DuruButik dedi ki...

yani hakikaten bu şekilde öğrenseydik hem sınavlar daha eğlenceli olurdu hem de hiç unutmazdık.hep ezbere dayanmış gidiyoruz...

lemanice dedi ki...

wwaaaaavv

GeCe dedi ki...

ama bence bu sefer de çocukalra tanrı isimleri öğretmek gerekecekti farketmeyecekti. Ben alanım olduğu için fizik eğitiminin lise ve üniv arasındaki farkına değinmek istiyorum. aslında fizikte ezberlenecek hiç birşey yoktur hepsi mantıksal ve matematiksel çıarımlara sahiptir ancak lisede sadece formül ezberinden ibarettir. Bunun sebebi lisede görülen matematığin o fizik için yeterli olmaması türev intergral son sene okutuluyor ama fiziğin ilk dersinde onlar gerkiyor

Mavi Bahçe dedi ki...

bak bunu bilmiyordum paylaşımın teşekkürler canım.